FUJI-TIP #30 – Kde se vzala tu se vzala JPG simulace

Jeden z argumentů pro koupi fotoaparátu FUJIFILM bylo vždy zpracování obrazu pomocí filmových simulací. Co vlastně taková filmová simulace je a proč se nejedná o obyčejný jinak barevný JPG, jak si mnozí myslí, si povíme v dnešním FUJI-TIPU.

Firma FUJIFILM má doopravdy dlouho tradici ve výrobě filmového materiálu. Na triku má legendární Provii, Astii, Across, Velvii apod. Mnohým z vás už je nyní jasné, že tyto názvy znáte právě z filmových simulací ve vašich FUJIFILM fotoaparátech. Hned na začátku je potřeba říci v čem se FUJIFILM trochu vymyká jiným firmám ve stejném odvětví. JPG z Fuji je extrémně povedený, obsahuje dostatek dat, má svůj charakteristický vzhled a výbornou ostrost. Maximální pružnost pro úpravy JPG je cca 1EV (u formátu .raf až 3EV). Tak jako tak je to slušný rozsah a občas radši fotografuji do JPG Acros, protože je to černobílý profil, který už se mi těžce simuluje při zpracování .rafu.

 

Jednotlivé simulace:

  • Provia/Standard – klasické podání barev a kontrastů (původ ve filmovém materiálu) 
  • Velvia/Živé – barvy jsou výrazněji saturované (původ ve filmovém materiálu)
  • Astia/Nižší – snížení kontrastu a měkčí tonalita barev (původ ve filmovém materiálu)
  • Classic Chrome – jiná tonalita barev a kontrastů (takový film nikdy FUJIFILM nevyráběl, jedná se vlastně o moderní představu, jak by vypadala FUJIFILM verze kodachrome filmu)
  • PRO Negative High – portrétní simulace s větším kontrastem (nemá přímý původ ve filmovém materiálu)
  • PRO Negative Standard – portrétní simulace s jemnější gradací (nemá přímý původ ve filmovém materiálu)
  • ETERNA/KINO – jedná se o simulaci, která má RGB křivku ve tvaru S – nedotýká se ani zcela černé ani zcela bílé, díky tomu nabízí vysoký dynamický rozsah s nízkým kontrastem (její původ najdeme u filmového materiálu s názvem ETERNA 500)
  • Acros – černobílý profil, který simuluje stejnojmenný film. Nejedná se o pouhý převod do černobílé. Opět je upravená křivka a kontrast (původ ve filmovém materiálu Neopan Acros)
  • Monochromatický – pouhé odbarvení do černobílé (většina firem nabízí pouze tuto černobílou, která pouze odbarvuje)
  • Sépie – no coment 

*všechny tyto simulace najednou obsahují aktuálně pouze X-H1 a X-T3

 

Všechny filmové simulace lze kombinovat s nastavením, které naleznete v Qucik menu (Q) – tedy s H-tone (světla), S-tone (stíny). Barevné simulace navíc s Color (saturace). Nabízí se možnost ještě si přidat zrno (efekt zrnitosti) – naleznete v MENU – IQ – EFEKT ZNRNITOSTI. Například nastavení černobílé může vypadat takto: Acros RED, H-Tone + 4, S-Tone +4 a efekt zrnitosti silný. 

 

NÁŠ TIP?

Zkuste fotit s filmovou simulací. Máte poměrně široké možnosti jak si výstup vaší Fuji můžete upravit. Ve chvíli, kdy fotografujete pouze do RAW, ale máte v hledáčku nastavenou filmovou simulaci, tak je o tom propsána informace do metadat. Software pro úpravu fotografii (Capture One, Lightroom, ON1 apod.) tato data čte a na .raf fotografii vám dokáže implementovat nastavení simulace (tedy toho jak je simulace nasimulovaná v daném programu – neodpovídají zcela tomu, co dokáže fotoaparát).

Sdílejte:
Facebook