Isa Ho a Pavlína Vogelová – HOMES OF ART / DOMOVY UMĚNÍ
Slavnostní křes tchajwanské fotografky Isy Ho s texty Pavlíny Vogelové spolu s hosty Antonínem Kratochvílem a Kateřinou Štenclovou
Publikace HOMES OF ART vychází z výstavy Isy Ho Tady jsem tím, co tvořím (2025) uvedené v Galerii Jiřího Jílka v Šumperku (23. 9. – 2. 11. 2025), pro kterou pražské Fujifoto tisklo fotografie Isy Ho. Z perspektivy pohledů tří kontinentů kniha nahlíží na aktuální podoby tvůrčího uměleckého zázemí. Isa Ho se zaměřila na Tchaj-pej, domácí prostředí Isy, v komparaci s podmínkami v umělecké rezidenci Westbeth v New Yorku, prostorem, který dříve patřil společnosti Bell Laboratories (1898–1966), přestavěný v letech 1968–1970 na byty a studia pro umělce. Poslední část se věnuje ukrajinským umělkyním tvořícím od roku 2022 ve válečných podmínkách. Jde o portréty umělkyň a umělců focených v jejich vlastním prostředí a faktor, jak se jejich umělecká tvorba v průběhu času proměňuje v závislosti na podmínkách, ve kterých se sami ocitají. Kniha vychází v nakladatelství Roller Publishing, grafický design Jan Zachariáš – Atelijèur Půda, anglický překlad Vladimíra Šefranka Žáková, jazyková redakce Jana Křížová, produkce Michal Zachariáš – Atelijèur Půda, tisk tiskárna Daniel.

Isa Ho (nar. 1977, Keelung, Tchaj-wan) patří k výrazným osobnostem současného tchajwanského umění s mezinárodním přesahem. Vystudovala malbu v bakalářském programu na National Institute of the Arts v Tchaj-peji a od svého magisterského studia se zaměřuje na digitální fotografii, video a performance. Roku 2005 získala titul Master of Fine Arts na Taipei National University of the Arts. Je laureátkou několika významných ocenění, mimo jiné Kaohsiung Art Award a ISE Cultural Foundation Award. Její díla jsou zastoupena ve sbírkách National Taiwan Museum of Fine Arts, Kaohsiung Museum of Fine Arts, Kuandu Museum of Fine Arts, Hong-Gah Museum, Gwangju Museum of Art (Korea) či White Rabbit Gallery (Austrálie). K mezinárodnímu renomé Isy Ho přispěly její rezidenční pobyty, zejména Cité Internationale des Arts v Paříži (2009–2010) a International Studio & Curatorial Program (ISCP) v New Yorku (2013 a 2015). Tyto zkušenosti obohatily její výrazový rejstřík a promítly se do pojetí fotografie jako prostoru pro dialog mezi lokálními a globálními tématy.

Pavlína Vogelová (nar. 1965, Šumperk, Česká republika) působí jako kurátorka fotografie a filmu v Historickém muzeu Národního muzea a šéf redaktorka časopisu Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, vydávaného Národním muzeem. Od roku 2023 vede Galerii Jiřího Jílka v Šumperku. V letech 2001–2013 pracovala v Moravské galerii v Brně ve sbírkách fotografie a moderního a současného umění. Mezi její kurátorské projekty patří např. výstavy Jan Calábek. Věda, film a umění k potěše včel, básníků a botaniků (Brno: MG 2013), Viktor Kolář. Retrospektiva (Praha: GHMP 2013); Milena Dopitová. Mé tělo je chrám (Tchaj-wan: Tchaj-pej 2016), Antonín Kratochvíl. Persona (Brusel: Pražský dům 2019), Antonín Kratochvíl. Fotoeseje (Praha: GHMP 2020), Antonín Kratochvíl. Z očí do očí (Bratislava: Mesiac fotografie 2022) a další. Je autorkou publikací Jan Calábek (Praha: MG a NAMU 2013), Karel Kuklík. Fotografický dialog s krajinou (Praha: GHMP 2017), Prostor, film a muzeum (Praha: NM 2019), Antonín Kratochvíl. Fotoeseje (Praha: GHMP 2020), Antonín Kratochvíl. David Bowie / Looking for the Light (s Michaelem Perssonem, Praha: Atelijèr Půda 2022) nebo Fotografie práce a zahálky (Praha: NM 2022).


